Ainutlaatuinen suoja räjäytysten varalta Formula 1:n malliin

02.09.2021

LKAB louhii malmia Svappavaaran kaivoksen avolouhoksessa. Räjäytysten aikaan alue on tyhjennettävä läpikotaisin.

”Suurempi avolouhos tarkoittaa, että myös räjäytysalueet kasvavat”, selittää Swecon konsultti Ingemar Stenman, joka työskentelee LKAB Svappavaaran rakennustyömaan työnjohtajana.

”Silloin voi lentää kiveä – todella suurta kiveä”, hän jatkaa. Ja sattumuksia on ollut. Vanhat rakennukset ovat usein erittäin reikäisiä. Siksi pellettilaitoksen elintärkeät osat kuten ohjauslaitteet, lämpökeskus ja uunit pitää suojata.”

Elintärkeät toiminnot on suojattava räjäytysten aikana

Skarta sai tehtäväkseen rakentaa ja suojata kaksi muuntajarakennusta, joissa kulkee koko LKAB Svappavaaran sähkö. Näiden yksiköiden on toimittava keskeytyksettä, ja avolouhoksen jatkuvat räjäytykset ovat riskitekijä. Mikäli niihin osuu suurempi kivi, koko LKAB Svappavaarasta saattaa katketa sähkö. Skartalta tilattiin myös erikoissuojia suojaamaan elintärkeitä rakennuksia räjäytysten lennättämiltä kiviltä.

Ainutlaatuinen sirpalesuojaus

Swecon innovatiivinen suunnittelija ehdotti LKAB:lle toisenlaista lähestymistapaa: käytettäisiin erikoisvalmisteista suojaverkkoa, jolla Formula 1:ssä suojataan kuljettajia ja katsojia ratojen varressa. Verkko valmistetaan Sveitsissä ja se kestää erittäin suuria kuormia. Vastaavat suojaverkot on kehitetty asennettaviksi pystyasentoon, kiinni tukevaan teräsaitaan. Skarta asensi ne Svappavaarassa vaakatasoon, ensimmäistä kertaa Ruotsissa.

”Se ei ollut ihan yksinkertaista. Piti tehdä läheistä yhteistyötä valmistajan kanssa, jotta saimme tekniset haasteet ratkaistua”, Mikael Sidér, Skarta AB:n toimitusjohtaja kertoo.

Lumivyöryjen ja syöksylaskijoiden pysäyttäjäverkko

Sveitsiläinen Geobrugg, joka toimitti verkon ja teräsrungot, on erilaisten suojaverkkojen asiantuntija. Alunperin verkko kehitettiin pysäyttämään Sveitsin Alppien lumivyöryjä ja kivenlohkareita, mutta nykyään verkkoja käytetään niin tunneleihin kuin syöksylaskureittien ja moottoriurheilun suojaukseen. Tämä on ensimmäinen kerta, kun niillä suojataan kohdetta putoavilta kivensirpaleilta.

Geobruggin verkossa on jarrutustoiminto, joka on mitoitettu niin, että se pystyy ottamaan vastaan putoavien kivien voiman jopa 500 kilogramman edestä. Ratkaisu koostuu kaksinkertaisesta verkosta. Päällimmäinen verkko on kevyempi, ja sen alle on asennettu vahvempi verkko, joka ottaa suurimmat voimat vastaan.

”Tässä on muokattu Formula 1:n huipputeknologiaa rakennusprojektiin”, Stenman toteaa ja jatkaa:

”Skartan kanssa on ollut erittäin hyvä tehdä yhteistyötä. Olen työskennellyt melkoisen monen yrittäjän kanssa, ja Skarta on tähän mennessä ollut erinomainen kumppani. He ovat luotettavia, aikatauluista on pidetty tismalleen kiinni ja dokumentaatio on huippuluokkaa.”

Tietoa LKAB Svappavaarasta

LKAB investoi viisi miljoonaa kruunua kahteen avolouhokseen ja tuotantolaitokseen Svappavaarassa, joka sijaitsee Kiirunasta neljäkymmentä kilometriä kaakkoon. Louhoksista louhitaan rautamalmia, joka rikastetaan ja jalostetaan rautamalmipelleteiksi. Se on jalostustuote, jota toimitetaan terästehtaisiin ympäri maailman. Laajentuminen vaatii suurempaa murskauskapasiteettia ja siksi alueelle on rakennettu muun muassa uusi murskauslaitos, muuntajia ja pumppuasemia. Louhokset aloittivat täydessä toiminnassa keväällä 2017. Vuosittain jopa kaksi miljoonaa tonnia tuottavasta Svappavaarasta tulee LKAB:n toiseksi suurin kaivos.

Projektin sisältö

  • uusi muuntajarakennus betonielementeistä
  • maanrakennustyöt
  • betonityöt, laatat, perustukset
  • teräsrungot rakennusten ympärille ja päälle
  • suojaverkon asennus neljään rakennukseen.